Blar i UiS Brage på forfatter "Helgevold, Nina"
-
Ein kvalitativ studie av læraren sitt møte med stille elevar i skulen
Steinstø, Ingrid (Master thesis, 2021)Denne masteroppgåva i pedagogikk er ein kvalitativ studie om læraren og stille elevar i skulen. Tematikken er undersøkt med utgangspunkt i følgjande problemstilling: «Korleis opplever læraren stille elevar og korleis møter ... -
“En kvalitativ studie av læreres erfaringer med Dembra-samarbeid for å forebygge rasisme i skolen”
Gooding, Anna Kathleen (Master thesis, 2021)Denne studiens hensikt er å lære av andre læreres erfaringer med forebyggende arbeid mot rasisme. I denne studien blir problemstillingen “En kvalitativ studie av læreres erfaringer med Dembra-samarbeid for å forebygge ... -
En kvalitativ studie som undersøker hvordan nyutdannede lærere opplever veiledning som støtte til profesjonsutvikling
Mikalsen, Charlotte (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-07)23. februar 2017 vedtok Stortinget at skal arbeides med å utforme en nasjonal rammeplan for veiledningsordning av nyutdannede lærere. Rammeplanen skal utformes med rom for lokale tilpasninger. Formålet med denne studien ... -
Fra ensomme svaler til fugler i flokk - skolebaserte praksisplaner som redskap i utvikling av felles forståelse i praksisskolen.
Fauskanger, Janne; Hanssen, Brit; Helgevold, Nina (Peer reviewed; Journal article, 2019)Praksislærere opplever at de alene har ansvaret for lærerstudenters praksisopplæring, og at praksisskolerektorer mer tar et administrativt enn et faglig ansvar for praksisopplæringen. Med dette som utgangspunkt diskuteres ... -
Hva er en god oppstart av undervisningsøkten?
Mong, Unni (Master thesis, 2020)Formålet med studien var å finne ut hva som er gode måter å starte opp undervisningsøkten på. Hovedfokus var å få innsikt i og kunnskap om læreres valg av aktiviteter og begrunnelser for disse, og finne ut hva som motiverer ... -
-Hvis vi bestemmer litt, da er det litt gøyere. En kvalitativ studie av elevenes opplevelse av elevmedvirkning og motivasjon på mellomtrinnet.
Hvarnes, Emilie (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Formålet med studien har vært å undersøke hvordan elever på mellomtrinnet opplever elevmedvirkning og motivasjon. Bakgrunnen for valg av tema ligger i at det er flere undersøkelser av elevmedvirkning på eldre alderstrinn, ... -
Klasseromsdialogen- en utopi eller en mulighet? -En kvalitativ casestudie av læreres arbeid med klasseromsdialog og utfordringer knyttet til dette.
Simonsen, Nina (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Dialog mellom lærer og elever kan oppstå i alle klasserom, og de siste tiårene har klasseromsdialogen fått økt oppmerksomhet. Bakgrunnen for oppgaven er at klasseromsdialogen kan være en tilnærming til læring som utvikler ... -
Leksefri skole - En eksplorativ studie om hva leksefrie skoler er og hvordan det påvirker lærernes arbeid
Vik, Eline Espedokken (Master thesis, 2021)Som et innlegg i den pågående leksedebatten var målet med studien å bidra med økt forståelse og kunnskap om leksefrie skoler. Hensikten var å undersøke, beskrive og analysere begrepet «leksefri skole», samt å se på hvilke ... -
Lesson Study og lærerstudenters fokus på elevers læring i veiledningssamtaler
Bjuland, Raymond; Helgevold, Nina; Munthe, Elaine (Journal article; Peer reviewed, 2015)Søkelyset settes her på norsk grunnskolelærerutdanning og på veilednings-samtaler i praksisopplæring hvor Lesson Study ble innført som arbeidsmetode. Veiledningssamtaler i matematikk og naturfag analyseres ut fra et teoretisk ... -
Læreren som profesjonell yrkesutøver i møte med elever i krise
Eliesen, Linn Helene Hornmoen (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Studien har forsøkt å undersøke erfaringer lærere sitter igjen med etter møte med kriserammede elever. Hver eneste dag sitter det elever på skolebenken som går gjennom krisesituasjoner. Forskning viser at disse situasjonene ... -
Lærerens profesjonelle handlingsrom og autonomi på barnetrinnet - en kvalitativ studie
Bakkene, Camilla (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)En kvalitativ intervjustudie som har til hensikt å få ny kunnskap om lærerens autonomi og profesjonalitet sett fra lærernes eget perspektiv. Studien undersøker handlingsrommet i lærerrollen slik det oppleves og erfares av ... -
Læreres arbeid med flerspråklige elever som ressurs i klasserommet og utfordringer lærerne møter i dette arbeidet
Slettebø, Benedicte (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)I denne oppgaven har jeg forsøkt å få en innsikt i og forståelse av hvordan lærere arbeidet med flerspråklige elever som ressurs, samt eventuelle utfordringer de møter i arbeidet. Problemstilling for oppgaven har vært: ... -
“Take the plunge and give it a try” : Primary school teachers’ perceptions of their role and pedagogical practices in technology-rich classrooms
Johler, Minttu Minna Sirena (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2023)The goal of this study is to shed light on how primary school teachers perceive their role in technology-rich learning environments and how they enact this role in their pedagogical practices. This thesis consists of an ... -
Teachers’ perceptions of their role and classroom management practices in a technology rich primary school classroom
Johler, Minttu Minna Sirena; Krumsvik, Rune Johan; Bugge, Hans Erik; Helgevold, Nina (Peer reviewed; Journal article, 2022-04)This case study investigates primary school teachers’ perceptions of their role and practices regarding classroom management in technology-rich classrooms. The data was collected through individual and focus group interviews, ... -
Tilpasset skriveopplæring gjennom bruk av digitale ressurser
Jonassen, Ida Kinden (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-11)Sammendrag Denne studien viser tankene til fem ungdomsskolelærere fra fem forskjellige kommuner rundt begrepet tilpasset opplæring. Videre gir lærerne konkrete eksempler på hvordan de bruker digitale ressurser i tilpasset ... -
Å lære å kommunisere i det moderne klasserommet : en kvalitativ studie av interaksjonsformer på ungdomstrinnet
Helgevold, Nina (PhD thesis UiS;127, Doctoral thesis, 2011)The study seeks to analyse teaching and learning as communicative institutional practices, and what conditions of learning and socialization that are study also argue that when students are participating in social practices ...